Friday, October 23, 2009

Day of Animation and Video

YAAHAAAA....semalam (22 Oct 2009), merupakan hari presentation bagi subjek animasi dan video seperti yang aku pernah katakan sebelum ini. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar, x sia2 masa yang dikorbankan untuk menyiapkan segala tugasan2 yang diberikan. Aku malas nak bercerita panjang di sini, so aku just letak sedikit gambar tentang proses2 yang dilalui sepanjang pembikinan projek.

Gambar ni sewaktu dalam studio video, time tengah edit video kitaorang. Dekat seminggu jugalah asyik datang sini, sebab video x siap2. 1st proses, kena digitalize video yang dirakam tersebut sebab ia dalam bentuk analog. Then pilih babak2 yang menjadi dalam video tersebut then susun dalam timeline mengikut storyboard. Lepas dah susun2 tu, tambah sikit kesan khas (walaupun x seberapa khasnya) ke dalam adegan2 tertentu. Then tambah background music + intro movie + tite + credit.

Setelah semua perkara tersebut selesai..barulah direcord ke DVD dan di'finalize'kan. Actually proses2 ini x berlaku secara linear macam yang aku cerita ni. Sebab kadang2 ada proses yang sepatutnya dah selesai, kena buat balik dan sebagainya. Bila dah penat, rehat jap main PSP..huhuhuhuu.

Selepas siap projek video, kitaorang mula buat projek animasi pulak. Tapi proses tersebut xde gambar yang boleh aku letak. Alhamdulillah lebih kurang seminggu siap jugak animasi tersebut, yang diberi nama 'Perlumbaan Terakhir'. Jika mahu menonton animasi yang x seberapa ni, aku ada letak di akhir post ini.

Jeng..jeng..jeng...akhirnya tibalah masa untuk mempersembahkan segala hasil usaha kami kepada lecturer. Mula-mula agak berdebar, namun Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Di sini ada sedikit sebanyak gambar sewaktu presentaion tersebut. Gambar gelap sebab memang aku minta kebenaran untuk tutup lampu, sebab kalau x tutup..alamat x jelas la apa yang dipaparkan pada skrin makmal.

Uihh...koboi sesat mana pulak tu??


Sedutan Perlumbaan Terakhir


Bergambar 1 kelas macam dah final sem je..padahal baru 1st sem



1 comment:

fakru razi said...

salam..
sham, nnti bwk balik animasi ko...nk tgk..hehe